CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, April 18, 2011

ZIKRULLAH ITU KALIMAH CINTA

Dari Abu Hurairah R.A: Rasulullah bersabda yang bermaksud: Allah berfirman " aku menurut sangkaan hambaKu padaKu, dan Aku akan tetap bersamanya selama mana ia berzikir kepadaKu.jika dia berzikir mengingatiKu dalam dirinya, maka Aku akan mengingatinya dalam diriKu. Jika dia menyebut namaKu dalam sebuah perhimpunan, maka Aku akan mengingatinya dalam 'perhimpunan' yang lebih baik dari perhimpunannya" riwayat Bukhari ~ no 7405

apakah itu zikir wahai sahabat? adakah sekadar kita tahu tasbih, tahmid, tahlil dan takbir semata?? zikir adalah kalam cinta kita kepadaNya. tak lepas walau sepatah perkataan dari mengingatinya adalah zikir! mudah bukan? memang kelihatannya mudah, namun mari kita koreksi diri sendiri, sejumlah mana kita mengingatinNya dalam kita tiap detik kita bernafas? adakah sekadar zikir selepas solat sudah cukup dengan segala nikmat tak ternilai yang dianugerahkan Si Pemilik Cinta Agung itu??

zikir tanda cinta kita pada Allah, seperti kekasih merindui kekasihnya, bahkan lebih dari itu.. selangkah kita rapat pada Allah, seribu langkah Allah mendekati kita. aduhai sahabat, aduhai teman, tak gembirakah kita bila hanya seucap cinta kita menyebut namaNya, seribu kali kita diingati, bila kita berduka Dia hadir, bila kita gelisah,Dia menenangkan dengan kalamNya.

Ibn Abbas melestarikan cinta kepada Allah melalui kata-katanya " sesungguhnya setiap kewajipan yang diperintahkan oleh Allah S.W.T terhadap hamba-hambaNya ada batasan. Bagi yang uzur, dimaafkan olehNya. namun tak pernah untuk Zikrullah. tidak ada batas dan uzur yang dapat diterima sebagai keringanan daripada zikir kecuali apabila akal seseorang telah berubah menjadi gila"

inilah salah satu mutiara kata dari seorang alim. tekadlah didalam hati masing-masing untuk tingkatkan rasa hamba dilam jiwa kita. jangan riak sahabat, jangan pernah ada rasa sudah cukup ilmu didada, kerana kata-kata hikmah menyebut "seseorang yang merasakan dirinya telah alaim, maka sebenarnya dialah yang paling jahil" nauzubillah.

"Zikir yang paling utama adalah "la ilaha illah Allah" dan doanya yang paling utama adalah "alhamdulillah"

(Hadis diriwayatkan oleh Tirmidzi, An Nasai, dan Ibnu Majah, dari Jabir, dan dinilai hasan oleh al Albani, dalam Sahih Jami' Shagir, no. 1115.)

~salam muhasabah dari dakwah & tarbiah alumni MMBB



No comments:

Post a Comment

Pena Alumni MMBB

Disinilah Bermula....Tersingkap Kenangan....Alirkanlah Ukhuwah